lørdag den 5. juni 2010

Et særligt smukt &-tegn til bryllup

&-tegnet i aftensolen. Skrevet med grå kalligrafitusch og sort blæk.

IDE: Glæden ved skrift og smukke tegn, og at kunne gøre dem efter med pen og blæk, er min sande kilde til arbejdsglæde.
I forbindelse med en stor bryllupsinvitation skrevet med gotisk, fik jeg brug for et særligt smukt &-tegn. Ofte i bryllupsinvitationer, vælger det kommende brudepar at skrive deres navne forbundet med et &-tegn, i stedet for ordet og. Måske fordi det er særligt formelt, eller fordi det syner mere romantisk.

Et nyt gotisk tegn
Jeg dykkede ned i mine skriftkilder, da jeg ikke synes jeg havde et &-tegn, som egnede sig til bryllup. Her fandt jeg dette, som ses her. Et &-tegn, som jeg synes er så smukt, at det fremover vil indgå i min gotiske textur.
Jeg nyder at skrive det, at sætte de skarpe streger sammen, og hver gang lade pennen finde den præcise balance - til et fuldendt tegn.

&-tegnet ses første gang i historiske kilder i det første århundrede, og findes i utallige varianter. Oprindeligt er det en sammenskrivning af det latinske ord et, som betyder og.
På flere sprog kaldes &-tegnet en ampersand.

Læs også: Den beskedne skrift gotiske textur.