onsdag den 7. juli 2010

Mød kalligrafen på middelalderslottet

Et stille øjeblik i skriverens arbejde.










OPLEV SKRIFT: Hvordan arbejdede middelalderskriveren i slutningen af middelalderen? Og hvilke opgaver løste skriveren?

Det er noget af det du vil opleve, i mit historiske skriveværksted på Voergård Slot. Og har du lyst til at få nogle af skriftens historier, eller måske selv prøve kræfter med middelalderens bogstaver, har du også mulighed for det.
I uge 29 flytter jeg mit værksted udendørs, i de smukkeste historiske omgivelser, da jeg deltager i Voergård Middelalderdage, som skrivernonne.

Kirkens rolle
Og hvorfor nu som nonne, kalligrafi har jo ikke noget med nonner at gøre. Nej, det er ganske korrekt, men skal skriften formidles autentisk i et middelalderligt miljø, er det naturligt at være i kirkens klæder. I middelalderen var det særligt kirkens folk som skrev, og underviste i læsning og skrivning.

Du finder mit sommer Scriptorium på Voergård Slot, i umiddelbar nærhed af Skræddergruppen Den Vilde Snerle.
Jeg deltager fra søndag den 18. juli til lørdag den 24. juli. Alle dage fra kl. 10 – 17.00.

Læs mere om Voergård Middelalderdage her.