lørdag den 3. april 2010

Gækkebrev: Omme bag en rosenhæk ...

IDE: ... fandt jeg denne vintergæk. Sådan lyder første linie af et gammelt gækkebrevsrim. Og som jeg samtidig har valgt at benytte på årets gækkebrev.

Kalligrafien har et asymetrisk layout. Inspireret af en af mine elever, som er i gang med at lære layout på højt niveau.
Teksten er skrevet på akvarelpapir, med sort blæk. Ordet vintergæk er skrevet med goachefarve, blandet op i vintergækkens egen støvede forårsgrønne farve. Goache er valgt, da den tørrer meget forskelligt op, og giver en flot kontrast, meget kraftfuld.

Uventet forårshilsen
Mine gækkebreve er alle blevet gættet. Jeg er den eneste blandt venner, som kalligraferer med denne skrift. Men uanset - var det en uventet forårshilsen, der bragte glæde. Derfor bugner mit køkkenbord nu med små poser påskeæg, da 10 afsendte gækkebreve kræver sit.

Du kan stadig nå det
Det er sæson for gækkebreve, og er du meget hurtig, kan du stadig nå at kalligrafere et smukt gækkebrev. I følge traditionen skal det først være gættet inden 1. Påskedag.

Det er en flere hundrede år gammel dansk tradition at sende gækkebreve. Det første kendte gækkebrev er fra 18. april 1770.